DriftinformationDrift!
Till startsidan för Hässleholm Miljö
DriftinformationDrift!

Så fungerar din fjärrvärmecentral

Din fjärrvärmecentral styr automatiskt värmen och varmvattnet i huset. Oftast sköter den sig bra på egen hand, men det kan ändå vara bra att ha lite koll. Vi har samlat in tips och råd från våra nättekniker som kan det mesta inom fjärrvärme. Här är deras tips om hur du kan ta hand om, och felsöka, din fjärrvärmecentral.

Du ansvarar för fjärrvärmecentralen, vi för mätutrustning och ledningar

Du äger och ansvarar för fjärrvärmecentralen och rören från avstängningsventilen, men inte för mätutrustningen. Vi ansvarar för mätutrustningen och ledningarna fram till avstängningsventilen.

Skaffar du vårt Trygghetsavtal tar vi hand om allt underhåll. Om olyckan skulle vara framme är vår personal redo att rycka ut dygnet runt, årets alla dagar.

Så fungerar Trygghetsavtal

Se till att du har rätt tryck i systemet

För att värmen ska fördela sig jämnt i olika delar av huset behöver det vara tryck i värmesystemet. Det är expansionskärlet på fjärrvärmecentralen som hjälper till att hålla rätt tryck. Tryckmätaren ska stå på cirka 0,6 till 1 bar för en normal villa. I ett hus med tre våningar bör det istället ligga över 1 bar. Det är den övre pilen du ska titta på. Trycket är oftast lägre sommartid och högre vintertid.

Om trycket är dåligt kommer inte vattnet cirkulera som tänkt. Om trycket på manometern är lägre än 0,6 behöver du fylla på värmesystemet med vatten. Det är bra att kontrollera trycket i samband med att du luftar dina element.

Gör så här: För att fylla på systemet öppnar du ventilen. Kontrollera tryckmätaren och stäng ventilen igen när trycket är lagom högt.

Vad är en manometer?

Manometern visar trycket på vattnet till elementen. Den svarta pilen visar aktuellt tryck och ska ligga på 1,0 bar (om du har ett trevåningshus kan trycket behöva vara över 1,0 bar) under vinterhalvåret. På sommaren stannar pumpen när det inte finns något behov av värme.

Om du får problem med fjärrvärmen - felsökningsguide

Här är några vanliga problem och hur du löser dem. Har du gått igenom listan men inte löst problemet? Kontakta oss på Kundservice eller gör en felanmälan.

Har du ett akut ärende utanför kontorstid, som en vattenläcka? Då ska du ringa Hässleholm kommuns felanmälan.
Telefon: 0451-803 00

Gör en felanmälan

Kontrollera först av allt att det finns ström till din fjärrvärmecentral.

Kontrollera sedan att du har rätt tryck på vattnet till elementen. Den svarta pilen på manometern på fjärrvärmecentralen visar aktuellt tryck. Den bör ligga på 1,0 bar (om huset inte är högre än 10 meter) under vintersäsongen.

Kalla element kan bero på att luft har kommit in i systemet. Det hindrar det varma vattnet från att sprida sig.

Gör så här: Lufta elementen med en elementnyckel. Glöm inte att stänga av cirkulationspumpen på fjärrvärmecentralen innan. Du kan också testa att skruva upp och ner på termostatventilen (på elementet) ett par gånger.

Fungerar elementen fortfarande inte rekommenderar vi dig att ta hjälp. Kontakta oss om du har tecknat trygghetsavtal eller har installerat din fjärrvärmecentral via oss. Annars kan du kontakta valfri VVS-firma. Fråga gärna om de har vana av fjärrvärmecentraler.

Så fungerar Trygghetsavtal

Då kan du behöva justera din fjärrvärmecentral. Kontrollera att regelventilen är rätt inställd, normal inställning är 2-3.

Har du Trygghetsavtal? Kontakta oss så hjälper vi dig.

Har du anslutit dig till fjärrvärme via vår helhetslösning har du fem års garanti på fjärrvärmecentralen och fem års garanti på installationsarbetet.

Har du inte de garantierna bör du kontakta en vvs-firma. Om du behöver byta din fjärrvärmecentral hjälper vi dig gärna med det.

Beställ byte av fjärrvärmecentral

Detta är nog inte ett fel hos dig. Det beror förmodligen på att den inkommande fjärrvärmen har för låg temperatur.

Gör så här: Kolla vår driftinformation om vi har ett avbrott eller en störning i ditt område. Du kan också kontakta oss på Kundservice.

Se aktuell driftinformation

Kontakta oss på Kundservice

Om varmvattnet är grönt när du spolar vatten så är det förmodligen fel på din fjärrvärmeväxlare. Fjärrvärmevatten är färgat med ett grönt färgämne så att vi ska kunna upptäcka läckor.

Om du bor i villa, kontakta en VVS-firma eller oss på kundservice för mer information och hjälp. Om du bor i lägenhet (hyresrätt eller bostadsrätt), kontakta din fastighetsskötare.

Du får sms om det blir avbrott i fjärrvärmeleveransen

Vi skickar sms om det är avbrott i fjärrvärmen, du behöver inte göra något. Tjänsten är gratis och gäller både för planerade och oplanerade avbrott. Detta fungerar när ditt abonnemang är kopplat till den adress du bor på. Har du hemligt nummer eller om du vill få sms till din jobbtelefon exempelvis, då behöver du anmäla dig för avbrotts-sms.

Anmäl dig till vår sms-tjänst

På vår sida för driftinformation kan du se om vi har några pågående eller planerade avbrott i Hässleholm eller Tyringe.

Aktuell driftinformation för fjärrvärme

Tips om det blir fjärrvärmeavbrott

Det är ovanligt med längre fjärrvärmeavbrott. Men ibland kan vi ha kortare avbrott när vi utför underhållsarbete eller kopplar in nya kunder i fjärrvärmenätet. Här är våra bästa tips för hur du håller dig varm.

Tips vid fjärrvärmeavbrott

Manualer finns hos leverantören

Vi installerar fjärrvärmecentraler från olika märken, bland annat från Danfoss. Kontakta tillverkaren för att få en manual.

Kontakta oss på Kundservice

E-post: hassleholmmiljo@hassleholm.se

Telefon: 0451-26 82 00

Måndag till fredag klockan 9-15 (lunchstängt 12-13).

Senast ändrad: